V Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze Członków Stowarzyszenia-9.11.2017 r.

Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia Absolwentów I Liceum Ogólnokształcącego im. Oswalda Balzera w Zakopanem.

Zarząd i Komisja Rewizyjna przedstawiły sprawozdania z pracy za lata 2013 – 2017. Sprawozdania zatwierdzono. Walne Zebranie udzieliło Zarządowi absolutorium. Zarząd wybrany 23 listopada 2013 roku pracował do listopada 2017 roku w następującym składzie:

Skład Zarządu :

Prezes Zarządu – Maciej Rojowski
Wiceprezes Zarządu – Barbara Święchowicz
Sekretarz Stowarzyszenia – Małgorzata Gładoch
Skarbnik Zarządu – Krystyna Kois
Członek Zarządu – Anna Jasiorkowska
Członek Zarządu – Małgorzata Wonuczka – Wnuk
Członek Zarządu – Piotr Kyc

Skład Komisji Rewizyjnej:

Przewodniczący Komisji – Maciej Rzankowski
Członek Komisji – Jacek Herman
Członek Komisji -Stanisław Wróbel

Na kadencję 2017-2021 wybrano władze w następującym składzie:

Komisja Rewizyjna:

Przewodniczący – Jacek Herman
Członek – Helena Pitoń
Członek – Stanisław Wróbel


W dniu 13 listopada 2017 roku Zarząd Stowarzyszenia Absolwentów I Liceum Ogólnokształcącego im. Oswalda Balzera w Zakopanem wybrany przez Walne Zebranie Członków w dniu 9 listopada ukonstytuował się w następującym składzie:

Prezes Zarządu – Małgorzata Wonuczka -Wnuk
Wiceprezes Zarządu – Piotr Kyc
Sekretarz Stowarzyszenia – Jadwiga Marchewka
Skarbnik Zarządu – Krystyna Kois
Członek Zarządu – Beata Kępińska
Członek Zarządu – Maciej Rzankowski
Członek Zarządu – Małgorzata Gładoch

Informacja o pracy Zarządu w latach 2014-2017

Sprawozdanie z pracy Zarządu Stowarzyszenia Absolwentów LO im. Oswalda Balzera w Zakopanem za lata 2014 – 2017

  1. Władze Stowarzyszenia

Zarząd został wybrany na Walnym Zebraniu w dniu 23 listopada 2013 roku i w kadencji 2014-2017 pracował w następującym składzie:

Maciej Rojowski – Prezes ( do 06.12.2016 r.)
Barbara Święchowicz – wiceprezes
Małgorzata Gładoch – sekretarz
Krystyna Kois – skarbnik
Anna Jasiorkowska – członek
Piotr Kyc – członek
Małgorzata Wonuczka– Wnuk – członek


Komisja Rewizyjna :

Jacek Herman – przewodniczący komisji
Maciej Rzankowski – członek
Stanisław Wróbel – członek

Księgowość Stowarzyszenia w roku 2014 prowadziła pani Helena Kulisa, a w latach 2015 – 2017 Krystyna Kois .

Posiedzenia Zarządu odbywały się regularnie . Zarząd odbył w okresie sprawozdawczym dwadzieścia posiedzeń protokołowanych. Tematyka posiedzeń była związana z realizacją celów statutowych Stowarzyszenia oraz dodatkowych działań podjętych przez Zarząd. Na posiedzeniach przyjmowano również nowych członków do Stowarzyszenia Absolwentów. Szczegółowa tematyka posiedzeń Zarządu znajduje się w Księdze Protokołów, a przedstawiony poniżej opis działań Zarządu jest konsekwencją podejmowanych uchwał i proponowanych projektów.

Sprawy członkowskie:

Zarząd prowadził akcję agitacyjną w celu pozyskania nowych członków. Ważną rolę pełniła strona internetowa oraz obecność członków Zarządu na spotkaniach okolicznościowych absolwentów zwłaszcza podczas obchodów 50-lecia Matury rocznika 1965. W okresie sprawozdawczym nie wpłynęła ani jedna rezygnacja z członkostwa. Nikt nie został go również pozbawiony. Od ostatniego Walnego Zebrania ubyło ośmioro członków . Zmarli: w 2014 : Zofia Trebunia- Tutka , Małgorzata Dołgowska, Wojciech Krok, w 2015 : Józef Kardaś, w 2016 :Eugeniusz Wojnarowski, Maciej Rojowski i Jan Kurzysz, w 2017 Jerzy Banaś.

W okresie od 23-11-2014 do 09-11-2017 Zarząd rozpatrzył kandydatury i przyjął do Stowarzyszenia 10 osób. Obecnie Stowarzyszenie liczy 259 członków. Omawiając sprawy członkowskie należy wspomnieć o darczyńcach, którzy są także członkami Stowarzyszenia. W okresie sprawozdawczym darowizny na cele statutowe Stowarzyszenia przekazało 15 osób . Wśród darczyńców należy wyróżnić Józefa Janczego, Jacka Żytowicza, Leszka Brancewicza i Bronisława Orawca , którzy kilkakrotnie wsparli finansowo Stowarzyszenie. Pełna lista darczyńców znajduje się na stronie internetowej naszej organizacji.

3Działalność Statutowa

Okres sprawozdawczy obejmuje cztery pełne lata następujące po wielkim wydarzeniu jakim były obchody Jubileuszu 100 lecia naszej szkoły. Niektóre z przedsięwzięć podejmowanych przez Zarząd były kontynuacją imprez zapoczątkowanych w tamtym czasie , inne są działaniami podejmowanymi z inicjatywy członków Zarządu.

Udział w życiu szkoły i uroczystościach szkolnych.W latach 2014-2017 kontynuowaliśmy coroczne spotkania pamięci prof. Oswalda Balzera w schronisku nad Morskim Okiem, w których uczestniczyli uczniowie klas pierwszych liceum. Co roku w początkach października młodzież przystępowała do konkursu wiedzy o Patronie szkoły , a potem udawała się wraz z opiekunami i członkami Zarządu nad Morskie Oko , gdzie następowało odczytanie wyników i wręczenie nagród oraz złożenie wiązanek kwiatów pod obeliskiem i tablicą upamiętniającą Oswalda Balzera. Nagrody corocznie fundowane były przez TPN i Gminę Bukowina Tatrzańska.

W 2014 z inicjatywy Prezesa Macieja Rojowskiego zapoczątkowaliśmy cykl spotkań pod tytułem „Znani Absolwenci z wizytą w szkole” i ustanowiliśmy nagrodę im. O. Balzera dla „Absolwenta Wszechczasów”. Podczas tych spotkań, w których uczestniczyły wybrane grupy uczniów liceum prezentowaliśmy wybitnych absolwentów naszej szkoły, ich dokonania zawodowe, wspomnienia i przesłania do młodzieży. W spotkaniach z młodzieżą uczestniczyli : prof. Szymon Krasicki, skoczkowie olimpijczycy i mistrzowie świata Dawid Kubacki i Maciej Kot, kpt żeglugi wielkiej Krzysztof Kuhn, dr Bronisław Orawiec – kardiolog, dr Maciej Kot pracownik TPN-u , ratownik Adam Marasek z Topr-u, olimpijczyk Kazimierz Zelek i dziennikarz Krzysztof Woyna, dr hab.inż. Beata Kępińska Profesor PAN-u , Apoloniusz Rajwa – ratownik , narciarz, przewodnik tatrzański, oraz dyrektor TPN Szymon Ziobrowski.

Nagrodę im O. Balzera za całokształt dokonań otrzymali Bronisław Orawiec i Beata Kępińska. Spotkania z nowego cyklu oraz toczące się po ich zakończeniu dyskusje dostarczały wiele emocji i wrażeń zarówno gościom jak i uczniom naszej szkoły.

W 2014 roku Zarząd Stowarzyszenia podjął inicjatywę grupy absolwentów z rocznika 1965, co do upamiętnienia postaci księdza katechety Zbigniewa Wiśniowskiego. Zarząd udostępnił swoje konto w celu możliwości rozporządzania środkami finansowymi przez grupę inicjatywną , nawiązał współpracę z prof. Antonim Grabowskim i pilotował do końca zgodność wszystkich poczynań z tym związanych. Skoordynowane działania całego Zarządu i przedstawicieli grupy inicjatywnej przy wsparciu finansowym Urzędu Miasta Gminy Zakopane oraz darowizn od 35 wdzięcznych absolwentów, doprowadziły do umieszczenia w Starym Kościółku przy ul. Kościeliskiej pięknej pamiątkowej tablicy wykonanej przez prof. Antoniego Grabowskiego ,absolwenta naszej szkoły. W maju 2015 w 50 lecie matury rocznika 1965 nastąpiło uroczyste odsłonięcie i poświęcenie tablicy w obecności władz Starostwa Tatrzańskiego ,Miasta Gminy Zakopane , Księży z parafii pod wezwaniem Najświętszej Rodziny w Zakopanem i Dyrekcji Liceum Ogólnokształcącego im. O. Balzera w Zakopanem oraz licznej rzeszy absolwentów.

Jeszcze w grudniu 2013 roku Zarząd Stowarzyszenia podjął uchwałę ustanawiającą „Nagrodę im. prof. Oswalda Balzera” przyznawaną raz w roku absolwentowi, który osiągnął najwyższą średnią ocen podczas wszystkich lat nauki w liceum. Z nagrodą nie wiążą się żadne zobowiązania finansowe. Nagrodę stanowi dyplom na podkładzie z blachy ozdobnej w etui kartonowym wg przyjętego wzoru, zawierającego nazwę fundatora, wizerunek prof. Oswalda Balzera i tytuł Primus Inter Pares. Począwszy od kwietnia 2014 roku do tej pory wręczono wyróżnienie pięciorgu absolwentom.

W lutym 2016 roku z inicjatywy dr Małgorzaty Wonuczki- Wnuk Zarząd przystąpił do Konkursu Ofert Organizacji Pozarządowej na zadania z zakresu edukacji kulturalnej i złożył wniosek o wsparcie realizacji zadania publicznego pod nazwą „Pamięć nadzieją przyszłości”, uzyskując środki z dotacji w wysokości 2570 zł. Harmonogram realizacji zadania obejmował okres od 01.03.2016 roku do 30.12.2016 roku . W tym czasie zorganizowano sześć zaplanowanych spotkań w ramach cyklu „Pamięć nadzieją przyszłości” i w grudniu 2016 rozliczono otrzymane z dotacji środki finansowe. Realizację zadania rozpoczęliśmy w marcu spotkaniem z Jerzym Bielawą, który wspominał swojego ojca prof. Józefa Bielawę w 125 rocznicę urodzin. Zarząd w dniu 11.03.2016 r podjął uchwałę o zwróceniu się z wnioskiem do komisji Kultury i Rady Miasta i Gminy Zakopane o nadanie imienia profesora Józefa Bielawy ulicy, skwerowi lub placowi w naszym mieście.

Spotkania kontynuowaliśmy kolejno w kwietniu i maju . Historyk Lesław Dall przedstawił sylwetki dawnych uczniów LO Adama i Władysława Galiców oraz Zbigniewa i Jerzego Rzepeckich .

We wrześniu Wojciech Szatkowski ciekawie opowiedział o narciarzach Tadeuszu Schiele i Henryku Muckenbrunnie.

W październiku córki dr Wincentego Galicy Lucyna Galica – Jurecka i Krystyna Krzemińska wspominały swego zasłużonego Ojca w setną rocznicę urodzin , a w listopadzie cykl zakończył pan Maciej Krupa, który opowiedział o znakomitym lokatorze Liliany Henryku Sienkiewiczu.

Spotkania z cyklu ” Pamięć nadzieją przyszłości” cieszyły się wielkim zainteresowaniem wśród młodzieży naszej szkoły.

Udział w życiu miasta i działania związane z upamiętnieniem osoby Oswalda Balzera.

Tradycją stało się też , że członkowie Zarządu biorą czynny udział w uroczystościach z okazji różnych świąt zarówno państwowych jak i na zaproszenie innych organizacji i podmiotów działających na terenie Zakopanego, a także w uroczystościach pogrzebowych ważnych w naszym środowisku postaci. Delegacja Zarządu uczestniczyła w pogrzebie dyr. Zbigniewa Bajorka, prof. Janusza Ustupskiego długoletniego woźnego szkoły Władysława Kępiaka i naszego nieodżałowanej pamięci Prezesa Macieja Rojowskiego. Ponadto w 2014 r. uczestniczyliśmy w obchodach 100 lecia Towarzystwa Gimnastycznego „SOKÓŁ”, a w 2015 w XXII Góralskich Posiadach dr Bronisława Orawca.

Corocznie uczestniczymy także w miejskich obchodach Święta Trzeciego Maja , Święta Niepodległości 11 listopada i w Dzień Wszystkich Świętych w kweście na rzecz ratowania zakopiańskich zabytków .

W październiku 2015 roku Stowarzyszenie Absolwentów nawiązało współpracę z Muzeum Męczeństwa „Palace” w Zakopanem . Zarząd Muzeum Męczeństwa „Palace” intensywnie zabiega o wykupienie przez miasto obiektu , w którym mieściła się katownia Podhala , a nasze Stowarzyszenie dzięki inicjatywie Małgorzaty Wonuczki – Wnuk jako pierwsza organizacja wsparło darowizną ten projekt.

Zarząd Stowarzyszenia w dalszym ciągu kontynuuje opiekę nad grobem Oswalda Balzera na cmentarzu Łyczakowskim we Lwowie. Nawiązano nową współpracę z mieszkanką Lwowa Panią Anną Michalewicz , która na bieżąco zajmuje się porządkowaniem grobu .

W maju 2017 roku grób naszego Patrona odwiedziła przedstawicielka Zarządu Pani Małgorzata Wonuczka-Wnuk , która złożyła wiązankę biało czerwonych kwiatów, a w sierpniu Pani Beata Kępińska również składając wiązankę kwiatów i zapalając znicze.

Na zebraniu Zarządu w dniu 02.08.2016 Pani Małgorzata Wonuczka-Wnuk poruszyła kwestię renowacji grobu Oswalda Balzera . Zarząd podjął uchwałę o podjęciu działań zmierzających do renowacji grobu z terminem realizacji w roku jubileuszu 110 lecia liceum przypadającym na 2022 r.. Zarząd upoważnił inicjatorkę przedsięwzięcia do przeprowadzenia rozmów na ten temat w ministerstwie kultury i dziedzictwa narodowego.

W dniach wyjątkowych nie zapominaliśmy o naszych profesorach emerytach wysyłając Im życzenia z okazji Dnia Nauczyciela czy zbliżających się świąt . Byliśmy też corocznie obecni na mogiłach zmarłych profesorów naszej szkoły w dniu 1 Listopada, zapalając znicze. Na bieżąco utrzymywaliśmy porządek wokół tablicy pamiątkowej poświęconej prof. Oswaldowi Balzerowi umieszczonej na cmentarzu na Pęksowym Brzyzku , a ufundowanej staraniem Stowarzyszenia jeszcze w roku 2008. Z naszej inicjatywy przeprowadzono renowację grobu byłego dyrektora liceum prof. Lesława Berycha oraz opłacono użytkowanie grobu ziemnego na dalsze 20 lat. Nasze działania w tym zakresie finansowo wsparł Pan Leszek Brancewicz , który przekazał znaczną kwotę na ten cel.

Przedstawicielki Stowarzyszenia – Małgorzata Gładoch, Krystyna Kois, Barbara Święchowicz brały udział w kilku szkolnych spotkaniach jubileuszowych absolwentów z rocznika 2004 i z rocznika 1965. Była to również okazja, aby poinformować o istnieniu Stowarzyszenia , zachęcić absolwentów do wstąpienia w nasze szeregi oraz promować publikację ” Piękne 100 lat istnienia” wydaną przez Stowarzyszenie. Naszą publikację promowaliśmy także podczas Zakopiańskich Targów Książki , które odbywały się w dniach 14 – 15 . 08.2017 na Placu Niepodległości w Zakopanem. Relacje ze spotkań i promocji zamieszczono na stronie internetowej Stowarzyszenia

Spotkania dla członków Stowarzyszenia

Zarząd podczas tej kadencji zorganizował dla swoich członków i sympatyków dwa spotkania opłatkowe w restauracji „U Wnuka” , na które zapraszano nauczycieli, dyrekcję i władze miasta, a także spotkanie wspomnieniowe dla absolwentów, sympatyków i zaproszonych gości z okazji poświęcenia tablicy upamiętniającej postać księdza Zbigniewa Wiśniowskiego.

Współpraca z innymi organizacjami

Zarząd dziękuje następującym instytucjom za wsparcie naszej działalności:

Dyrekcji i Gronu Pedagogicznemu Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Oswalda Balzera w Zakopane

Tatrzańskiemu Parkowi Narodowemu

Urzędowi Miasta i Gminy Zakopane

Wójtowi Gminy Bukowina Tatrzańska

 Starostwu Powiatowemu w Zakopanem

Sytuacja finansowa Stowarzyszenia

Stan konta na dzień 09.11.2017 – 10101,17 zł

Posiadane środki rzeczowe: tablice wystawiennicze, książki (drugie wydanie ” Piękne 100 lat istnienia”) szafa , kasetka na pogotowie kasowe, serwis kawowy, komplet sztućców deserowych, dwa termosy , dyktafon i pendrive.

Podziękowania dla osób wspierających

 Cała działalność Zarządu opierała się na społecznej pracy jego członków oraz wsparciu udzielanym nam przez osoby oraz instytucje. Działania przedstawione w tym sprawozdaniu to wynik ciężkiej, zespołowej pracy wszystkich członków Zarządu, którym bardzo dziękuję za owocną współpracę. Ustępujący Zarząd ma nadzieję, że działania na rzecz społeczności absolwentów naszej szkoły, a zwłaszcza cykl spotkań zainicjowany przez ś. p. Prezesa Macieja Rojowskiego, będą kontynuowane przez nowe władze Stowarzyszenia .

Wraz z nastaniem nowej kadencji Zarządu kończy swą pracę na rzecz Stowarzyszenia Pani Anna Jasiorkowska , dlatego też z tego miejsca pragnę Jej serdecznie podziękować za pełnienie funkcji skarbnika do 2013 roku i członka Zarządu do chwili obecnej.

Dziękuję Pani Helenie Kulisie naszej księgowej, która do 2015 roku prowadziła nieodpłatnie księgowość Stowarzyszenia.

Dziękuję Pani Krystynie Kois za wielkie zaangażowanie w prowadzenie księgowości przez ostatnie 3 lata , za coroczne rzetelne sporządzanie dokumentów do urzędu skarbowego i innych instytucji oraz za przygotowanie bilansu za lata 2011-2015 do KRS-u .

Dziękuję Pani Małgorzacie Gładoch za pomoc w przygotowaniu wszystkich imprez organizowanych przez Stowarzyszenie w ostatnich 4 latach , za pomoc w sporządzeniu sprawozdania do GUS-u o kooperacji, zarządzaniu i komunikacji wybranych organizacji pozarządowych za rok 2016 oraz za pomoc w złożeniu wniosku do Urzędu Miasta o dotację na realizację cyklu spotkań „Pamięć nadzieją przyszłości”.

Dziękuję Członkom Komisji Rewizyjnej za życzliwe uwagi.

Dziękuję Panu Dyrektorowi Markowi Donatowiczowi za umożliwienie nam spotkań w budynku szkoły za zrozumienie i pomoc przy organizacji naszych imprez.

Dziękuję wszystkim Członkom Zarządu za pełną poświęceń pracę na rzecz Stowarzyszenia

Wiceprezes
Barbara Święchowicz

Na koniec pozwolę sobie przytoczyć słowa podziękowań jakie skierował do wszystkich osób pracujących na rzecz Stowarzyszenia nasz ś. p. Prezes Maciej Rojowski w grudniu 2015 roku podczas ostatniego Walnego Zebrania Zarządu, a nie zdążył już ich przekazać na kolejnym :

” Chciałbym wszystkim członkom Zarządu podziękować za zaangażowanie i poświęcenie czasu dla realizacji podjętych przed kilkoma laty zobowiązań. Robiliście to Państwo dla dobra najwyższego, jakim jest podtrzymanie wspaniałej ponad 100 letniej już historii i dobrego imienia , rozpoznawalnej niemal na całym świecie naszej Alma Mater.

Robiliście to bezinteresownie i z poświęceniem o czym świadczy choćby fakt, że w ferworze życia i obowiązków zapomnieliśmy o tym, że właśnie w 2015 roku minęło 10 lat od powstania i zarejestrowania w KRS naszego Stowarzyszenia. Podziękujmy więc członkom założycielom za tą wspaniałą inicjatywę, bez niej nie byłoby jubileuszu Szkoły i wielu innych chwil uniesień i wzruszeń. Myślę , że do tej sprawy w trybie pilnym powrócimy niebawem .”